Målarduken

Några penseldrag personliga tankar, en klick vardagshändelser och ett par stänk av allt annat

Min bilder
Namn:
Plats: Rennes, France

Deedee: Juriststudent i nutid, konstnär i sinnet, balettdansös i NYC i sitt nästa liv, vandrande pinne med bra karma i sitt förra liv

torsdag, oktober 12, 2006

Geografiskt Inkorrekt II

Möter två italienskor på väg till Erasmusbaren. Vi börjar konversera och inleder med de självklara frågorna "var kommer du ifrån?" "vad pluggar du?" och yada yada.
Eller, vi kommer inte ens till andra frågan.
När jag säger att jag kommer från Suède ser de ut som två stora frågetecken.
Jag uttalar det lite tydligare, Suèeeede.
Då lyser de upp och säger Ahaaaaa, Sudaaan!
Jag börjar vifta vilt och nekande; Nononon, not Sudan! Suèede, Sweeeeden.
De återgår till de ursprungliga frågetecknen, med halvöppna munnar och en hjärna som ser ut att bli överhettad.
Jag upprepar mig på alla språk jag kan, till och med på svenska. Därefter ger jag upp och frågar om de känner till Danmark.
"Ooooh Danmark! Yes!"
"Noononono, not Denmark. But the country above. Oooover denmark, you know, Scandinavia, there is a big country up north? Sweeeedeen?"

De hade ingen aning och fortsatte att insistera på Sudan.

Jag gav upp.
Och det var slutet på den konversationen.

3 Comments:

Blogger Peter Madison said...

Alltså, var är du nånstans å vad gör du där? Är du på ett topphemligt uppdrag och ska lära folk hur saker och ting förehåller sig. Jag hade nog dött. Igen. Du har ett gott hjärta och ett stort överseende med en dos tålamod också!

Kramen.

10/12/2006 5:09 em  
Blogger Deedee said...

Haha, ja man kan ju tro det!! Men utlärning av allmänkunskap gör jag mer som extraknäck. Min egentliga syssla består av juridikstudier i Frankrike under två terminer!
Eller ok...om jag ska vara ärlig...så är även det en bisyssla... Vardagen består oftast av allt annat förutom plugg!! Men heeey, livet ska levas, ey. Resten löser sig alltid. ;) Kram på dig!!

10/19/2006 1:43 fm  
Blogger Peter Madison said...

Du är klok som en bok....!

10/19/2006 3:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home